Scouts Geleeg zet eerste stap richting nieuw lokaal

18-02-2016

Scouts Geleeg is sinds 1966 gevestigd in de parochielokalen van het Geleeg. Deze zijn eigendom van Kerkfabriek Heilig Sacrament Leopoldsburg.

Het huidige lokaal is opgetrokken uit hout. In de loop der jaren is rond de houten constructie een bakstenen muur gemetst. Ons houten stulpje is intussen 50 jaar oud. Het is intensief gebruikt, en dringend aan vervanging toe.

De voorbije jaren hebben Scouts Geleeg en de Kerkfabriek een kader gecreëerd voor de vernieuwing van het lokaal. De gemaakte afspraken werden op 1 februari 2016 vastgelegd in een erfpacht-akte.

Met de erfpacht krijgt Scouts Geleeg voor 99 jaar het gebruiksrecht van het lokaal en van de omliggende gronden. Tegelijkertijd krijgt onze jeugdbeweging de toestemming om een nieuwe uitvalsbasis te bouwen.

Nu de erfpacht getekend is, kan de volgende fase starten: zorgen voor financiering, plannen maken, vergunningen aanvragen enz. Overleg met het gemeentebestuur en de buurt horen daar zéker ook bij.

De scoutsgroep is vastbesloten om ruim te communiceren over haar plannen en over de uitvoering ervan. Van zodra we zelf het een en ander op een rijtje hebben gezet, worden informatiemomenten georganiseerd.

Wat nu al vast staat, is dat de parochiale verenigingen die gebruik maken van het huidige lokaal ook in de nieuwbouw een onderkomen krijgen. Ook de omgeving van het lokaal zal een openbare functie behouden. Dat is zo overeengekomen met de Kerkfabriek.

Scouts Geleeg dankt de Kerkfabriek en alle betrokkenen voor hun medewerking en constructieve houding bij het afsluiten van de erfpacht. We hopen dat we in dezelfde sfeer werk kunnen maken van een nieuwe thuis op ‘t Geleeg.

Heb je vragen over onze plannen? Stuur dan een mail naar lokaal@scoutsgeleeg.be.