Scouts Geleeg bouwt een nieuw scoutslokaal

16-09-2016

In 2016-2017 blaast Scouts Geleeg 50 kaarsjes uit.
Sinds 1966 zijn we gevestigd in de parochielokalen van het Geleeg. Deze zijn eigendom van Kerkfabriek Heilig Sacrament Leopoldsburg.
Het huidige lokaal is opgetrokken uit hout. In de loop der jaren is rond de houten constructie een bakstenen muur gemetst. Ons houten stulpje is intussen 50 jaar oud. Het is intensief gebruikt, en dringend aan vervanging toe.

De voorbije jaren hebben Scouts Geleeg en de Kerkfabriek een kader gecreëerd voor de vernieuwing van het lokaal. De gemaakte afspraken werden op 1 februari 2016 vastgelegd in een erfpacht-akte. Met de erfpacht krijgt Scouts Geleeg voor 99 jaar het gebruiksrecht van het lokaal en van de omliggende gronden. Tegelijkertijd krijgt onze jeugdbeweging de toestemming om een nieuwe uitvalsbasis te bouwen.

Het lokaal-project werd tijdens ons feestjaar (voorlopig figuurlijk) in de steigers gezet. De komende maanden en jaren slaan de leidingsploeg, het beschermcomité en vele sympathisanten de handen in elkaar, zodat we tegen 2019 onze nieuwe stulp kunnen betrekken. Om de scoutswerking niet al te lang te belasten, houden we heel bewust een strakke en ambitieuze timing aan.

Ons einddoel bereiken kost niet alleen tijd. Voor we de kers op de taart kunnen zetten, moeten we samen heel wat stappen doorlopen. Alle steun, ideeën, inzet kunnen daarbij het verschil maken. We denken daarbij onder andere aan:

• Scouts Geleeg heeft het geluk vaste inkomsten te genereren met Kampidoe. Dit kamphuis, eigendom van onze groep, is een betrouwbare Cash-cow met zowat 7000 overnachtingen per jaar. De inkomsten van Kampidoe zullen helaas niet volstaan. Daarom is Scouts Geleeg genoodzaakt geldinzamelingen te organiseren.
  • De netwerking van sympathisanten kan ook een belangrijke rol spelen in het verkrijgen van materiaal aan gunstige condities.
  • Naast het geldelijke en het materiaal is er ook materieel (schop, kruiwagen, vrachtwagen, boormachine, kraan…) nodig om het werk af te maken.
  • En dan is steeds handkracht welkom voor het uitvoeren van het grove werk tot de fijne afwerking.
  • Vind je hiertussen niet iets waar je kan bijdragen, dan kan het misschien door tijdens de werkdagen de werkende vrijwilligers te ondersteunen met lekker gerechtjes. Dit zal zeker het groepsgevoel ten goede komen.

Om de feestelijkheden rond 50 jaar Scouts Geleeg kracht bij te zetten lanceerden we een speciaalbier, Kapoen genoemd. Onze deugniet wordt geserveerd tijdens alle grote SGL-festiviteiten, en kan ook online besteld worden. De opbrengst wordt integraal geïnvesteerd in de scoutswerking en in het nieuwe lokaal.