Plan afgeleverd en vergunning aangevraagd!

31-12-2017

De voorbije maanden heeft het bouwteam grote inspanningen geleverd om samen met architect Marc Robben te komen tot een functioneel, betaalbaar lokaal met ‘SGL-karakter’.

Met enige trots kunnen we onze plannen voorstellen, en meegeven dat de bouwvergunning is aangevraagd:

De vergunning

Vanaf 1 januari moet de aanvraag voor het bekomen van een vergunning ingediend worden via het omgevingsloket. De procedures voor het verkrijgen van een vergunning worden dan zwaarder, en de normen waaraan ons gebouw moet voldoen, worden strenger.

Daarom hebben we er bewust voor gekozen om onze vergunningsaanvraag in 2017 in te dienen. Uitstel zou immers leiden tot bijkomend werk, en vooral voor bijkomende kosten.

Het plan

Klik hier om het plan te bekijken!

Wat onmiddellijk opvalt, is dat het gebouw bestaat uit 3 functionele eenheden:

1) Een hoofdgebouw met gelijkvloers en bovenverdieping

Dit deel is het kloppend hart van onze scoutswerking.

Op de benedenverdieping krijgen de Kapoenen een vaste stek.

Een grote keuken sluit aan op een polyvalente zaal voor de scouts, én een polyvalente zaal voor verschillende parochiale verenigingen.

De muur tussen de zalen is verwijderbaar, zodat zowel de scouts als de verenigingen over een grote, polyvalent inzetbare binnenruimte kunnen beschikken.

Via schuiframen hebben de poly-zalen rechtstreeks uitzicht op, en verbinding met het plein.

Op de bovenverdieping krijgen onze Welpen, Jong-Givers, Givers en Jins een uitvalsbasis. Ook de leidingsploeg krijgt er een eigen lokaal.

De grootte van de lokalen is afgestemd op de ledenaantallen van de verschillende takken.

2) Een grote, gecompartimenteerde materiaalruimte

De grote materiaalruimte is rechtstreeks toegankelijk vanop het plein, en geeft rechtstreeks uit op de straat. De ruimte laat ons toe om ál ons materiaal te centraliseren op een vlot bereikbare locatie.

In overleg met de Brandweer kan het dak van de materiaalruimte dienst doen als vluchtweg (noodplatform) voor de bovenverdieping van het hoofdgebouw. Immers, is het dak vanuit de gang bereikbaar via een groot raam.

3) Afdak

We voorzien een groot afdak met ontelbare mogelijkheden: wachtruimte voor ouders als het regent, buitenspeelruimte voor onze leden, droogplaats voor tenten, ruimte voor de organisatie van festiviteiten, afdak voor de vele bezoekers van het plein, …

We danken architect Marc Robben voor het feit dat hij op heel korte termijn het definitieve plan heeft afgeleverd, en kijken uit naar verdere samenwerking met al onze partners.

De eerste steen ligt vol ongeduld te wachten! 🙂