Scouts Geleeg speelt sleutelrol in buurtproject Geleeg

04-07-2018

De voorbije dagen verschenen verschillende berichten in de pers rond de ontwikkeling van het scoutslokaal, het omliggende scoutsplein, en de herbestemming van de kerk. Onze scoutsgroep krijgt hier veel vragen rond. Bovendien circuleert foutieve of onvolledige informatie. We geven dan ook graag wat extra uitleg:

Het plein, het scoutslokaal en het kerkgebouw vervullen een belangrijke functie binnen de wijk. Ze doen dienst als ontmoetingsplaats voor de buurt en voor verenigingen, als ruimte voor educatie, sport en spel, als ‘ademruimte’ binnen bebouwd gebied, als locatie voor de organisatie van allerhande activiteiten.

Begin 2016 gaf de kerkfabriek het huidige scoutslokaal en het omliggende plein in erfpacht aan SGL vzw. De erfpacht biedt SGL vzw de mogelijkheid om in eigen regie een nieuw lokaal op te richten, en om haar werking én deze van enkele parochiale verenigingen duurzaam in de parochiegemeenschap te verankeren. Het gemeentebestuur heeft reeds eerder (eind 2016 – geruime tijd vóór het globale project Geleeg) een investeringssubsidie van 100.000 euro voorzien voor de realisatie van onze nieuwbouw. Dit in het kader van de ondersteuning van de huisvesting van 3 jeugdverenigingen: Scouts Centrum, Chiro en Scouts Geleeg.

Intussen beschikt Scouts Geleeg over een bouwvergunning, zodat de werken op vrij korte termijn kunnen starten.

Het kerkgebouw wordt eind 2018 buiten gebruik gesteld. De aanpalende wijkschool van het Geleeg zag dat als een opportuniteit voor de realisatie van een nieuw schoolgebouw. De infrastructuur van de wijkschool is immers verouderd, en dringend aan vervanging toe.

De school stelt een verhuis naar het kerkgebouw voorop, en diende bij de Vlaamse Overheid een dossier in voor het bekomen van huursubsidies. De aanvraag is recent goedgekeurd.

In het project wordt de school geconfronteerd met het feit dat zij over te weinig ruimte beschikt om een speelplaats in te richten. Daarom werd onderzocht of het mogelijk is om de erfpachtgronden van SGL vzw mee in te schakelen in het school-verhaal, en te gaan voor een globaal project.

SGL vzw ging daarbij op zoek naar een evenwicht:

Enerzijds hechten we veel belang aan onze rechten als erfpachter van ons plein. Als scoutsgroep moeten we immers – nu en in de toekomst – vrij over onze speelruimte kunnen beschikken.

Anderzijds willen we de schoolplannen niet in de weg staan.

De voorbije maanden legden de betrokken partijen (SGL vzw, school, Kerkfabriek en gemeentebestuur) een hobbelig parcours af op zoek naar een visie rond de inrichting, het beheer en het gebruik van de site. Hoewel de visie niet formeel werd goedgekeurd door de partijen, kunnen we – specifiek m.b.t. ons plein – volgende pijlers meegeven:

• SGL vzw behoudt haar rechten als erfpachter; het scoutsplein wordt dan ook beheerd door en voor rekening van SGL vzw;
  • De functies van het scoutsplein (ontmoetingsplaats voor de buurt, open ademruimte binnen bebouwde omgeving, ruimte voor sport en spel) blijven behouden;
  • Het scoutsplein wordt maximaal behouden als een aaneengesloten, open ruimte. De graszone wordt behouden als onverhard terrein;
  • De parkeerplaatsen, de groenperken, de aanpalende voetpaden en fietsenstalling (allen gelegen buiten huidige omheining en schanskorven) zijn openbaar toegankelijk. Ze worden door en voor rekening van het gemeentebestuur beheerd. De huidige omheining en schanskorven worden door en voor rekening van SGL vzw beheerd.
  • Minstens 1 van de sportterreinen blijft behouden.
  • De gemeentelijke sportdienst kan volgens bestaande afspraken gebruik maken van ons plein. In samenspraak met en na schriftelijke toestemming van SGL vzw kan het ook gebruikt worden voor georganiseerde activiteiten van derden;

In verband met de speelplaats van de school:
  • De speelplaats wordt maximaal ingericht op het perceel van de kerk. De resterende oppervlakte kan ingericht worden op het perceel van de scouts.
  • Speeltuigen en/of een zandbak kunnen er geïnstalleerd worden. Deze speeltuigen zijn toegankelijk voor de leden van de scoutsgroep;
  • Het afdak van het nieuwe scoutslokaal blijft rechtstreeks verbonden met de graszone en met het verhard sportterrein;
  • Het speelterrein wordt door en voor rekening van de school afgebakend met een lage en esthetisch verantwoorde omheining;
  • Het speelterrein is buiten de schooluren vrij toegankelijk voor het publiek. De omheining is enkel tijdens de schooluren afgesloten.

SGL vzw laat het initiatief nu graag aan de school goed te keuren en om een overeenkomst voor te stellen rond de inrichting, het beheer, het gebruik en de financiering van de speelplaats. Van zodra SGL vzw en de school tot een akkoord zijn gekomen, moet de overeenkomst ter goedkeuring voorgelegd worden aan de Kerkfabriek. Dat is zo voorzien in onze erfpacht.

Vervolgens kan de school – o.a. op basis van de overeenkomst – de nodige vergunningen aanvragen. Dat proces moet immers nog volledig doorlopen worden.

SGL vzw wenst de school veel succes bij de verdere uitwerking van het project. We zijn er in elk geval van overtuigd dat we de site naar een hoger niveau kunnen tillen.